Van verloren board tot duurzaamheidsrevolutie

Datum: 11-12-2023
t/m 11-12-2023

Soms ontstaat een goed business idee door een toevalligheid. Ondernemer en fervent kitesurfer Rogier Dekker vond in 2019 een verloren kiteboard op zee. Er stond een verweerd telefoonnummer op dat nog maar half leesbaar was. Na veel mislukte pogingen lukte het hem contact te krijgen met de eigenaar. Die was heel blij, maar de KNRM ook: er hoefde geen reddingsactie op touw te worden gezet. Dit moet toch beter kunnen, dacht de eerlijke vinder. En hij wist ook hoe.

 

In die tijd was Rogier eigenaar van een marketingbureau in Amsterdam, waar hij ervaring had opgedaan met NFC-chips, waarmee je veilig en snel contactloos gegevens kunt uitwisselen. Ze zitten onder andere in ID-kaarten en bankpassen. ,,Ik dacht: wat als we zo’n NFC-chip integreren in sport en leisure gear? En zo is het gegaan. We hebben het de naam Booomtag gegeven, met drie O’s. Het is een knipoog naar de woorden boemerang – je verloren gear komt weer bij je terug – en booom, je houdt je telefoon bij de tag en pats: alle info die je nodig hebt staat direct op je scherm.’’ 

 

Redder in nood

De Booomtag is verbonden aan het online BooomConnect Platform, te bereiken via de website en/of bijbehorende app, vertelt Rogier die het platform ontwikkelde met zijn zakenpartners Guido Nuijten en Boy van Schelt. ,,Iedere consument krijgt een persoonlijke digitale kluis waar zijn of haar geregistreerde producten in zitten. Alle data wordt veilig beheerd. Drie partijen hebben profijt. Ten eerste de eigenaar van de geregistreerde gear. Die beschermt zijn vaak kostbare items tegen verlies en diefstal en verhoogt de doorverkoopwaarde. Ten tweede de vinder van een verloren skihelm, snowboard of winterjas. Die scant eenvoudig met zijn mobiele telefoon de tag en kan via ons platform contact leggen met de eigenaar. Dat kunnen ook de reddingsdiensten zijn. Zij kunnen bij de vondst van een verloren sportitem sneller bepalen of iemand in nood is. De tag is ook nuttig wanneer iemand bewusteloos op de piste ligt of een kind huilend rondloopt zonder ouders. Dan kunnen hulpverleners direct contact zoeken met de SOS-contactpersoon die je als eigenaar kunt invoeren. Ten derde profiteren de merken. Die kunnen aan de hand van de big data uit het platform zien wat de interesses zijn van Booomtag gebruikers en groepen consumenten gericht nieuwsbrieven of notificaties sturen of inzichten krijgen waarmee ze hun productieproces kunnen aanpassen. BooomConnect brengt hen allemaal bij elkaar.’’ 

 

Focus op sport en leisure

De NFC-chips zijn in eerste instantie verkocht als stickers die consumenten op hun items kunnen plakken, maar de ondernemers focussen zich inmiddels vooral op sport en leisure gear waar de chips worden ingebouwd. Denk aan het harnas van een paraglider, skihelmen en kiteboards, zegt Rogier. ,,Dat is robuuster en bovendien kan de fabrikant dan allerlei productinformatie toevoegen in de vorm van handleidingen, foto’s en video’s. We voeren inmiddels ook gesprekken met internationale fabrikanten van kampeeruitrustingen en reistassen. Maar het is net zo interessant voor producenten van reddingsvesten, wetsuits en workwear voor de offshore.’’

 

Evolutie naar duurzaamheid

Wat begon als een platform om spullen terug te bezorgen bij hun rechtmatige eigenaar, is inmiddels veel groter dan dat. ,,We kunnen hiermee ook vraagstukken op het gebied van duurzaamheid gaan oplossen’’, benadrukt Rogier. ,,Fabrikanten hoeven bijvoorbeeld geen papieren handleidingen meer te maken. En een product dat terugkomt bij de eigenaar is altijd duurzamer, dan wanneer het wordt weggegooid of in de ‘lost and found’ verdwijnt. De chip verlengt bovendien de levensduur van producten. Consumenten krijgen via het platform informatie hoe ze hun gear het beste onderhouden en kunnen ook precies terugzien uit welk jaar hun sport item komt en waarvan het is gemaakt. In de toekomst willen we onderdelenlijsten toevoegen, zodat iemand die bijvoorbeeld nieuwe lijnen nodig heeft voor zijn kite eenvoudig de juiste set kan bestellen. Zo wordt reparatie voor de consument makkelijker dan weer een volledig nieuw product kopen. De consument kan bovendien reparatiefacturen opslaan in het account; dat verhoogt de restwaarde van het product. Ook de fabrikant wordt daar beter en slimmer van: die kan aan de achterkant zien wat er vaak wordt gerepareerd en daarop inspelen.’’ 

 

Digital Product Passport 

In het kader van verduurzaming worden fabrikanten als onderdeel van de Europese Green Deal vanaf 2026 tot 2050 verplicht om aan al hun producten een Digital Product Passport (DPP) te koppelen. In dat paspoort staat precies van welke materialen een product is gemaakt, wat de levensduur ervan is, en hoe de materialen gerecycled moeten worden. ,,Onze tag leent zich daar perfect voor’’, vindt Rogier. ,,Producenten kunnen alle verplichte informatie van het DPP in onze chip laten laden, zonder dat ze zelf iets daarvoor hoeven te ontwikkelen en voldoen daarmee niet alleen aan hun verplichting, maar bieden de consumenten nog eens veel extra’s. Het zou nog mooier zijn als merken ook een Life Cycle Assessment toevoegen: een registratie van de hele levenscyclus van hun product, beginnend bij de winning van grondstoffen, via productie en (her)gebruik tot en met afvalverwerking. Dan kunnen consumenten de impact zien op het milieu en pas echt een bewuste keuze maken. We zijn voornemens om hier in 2024 een groot project op te lanceren met enkele partners en samen hiervoor een ‘MIT R&D subsidie’ voor binnen te halen.’’ 

 

Pitchen voor financiering

Om het platform verder te ontwikkelen en het merk Booomtag wereldwijd uit te rollen, is geld nodig. Daarom hebben Rogier, Guido en Boy begin oktober 2023 een pitch gehouden voor de Financieringstafel. ,,Dat was best spannend. Je mag in ongeveer 10 minuten je verhaal doen voor een groep geldschieters die jouw toekomst in handen hebben. De reacties op ons verhaal waren positief. Er komen nu vervolggesprekken en we hopen op gelden uit fondsen, van investeerders of uit innovatieleningen. Het was in elk geval een heel leuk en leerzaam proces. Het was bovendien een goede stok achter de deur om een goede pitch te maken. Nu zijn we echt een stap verder.’’

 

Hier om te blijven 

Ook hun werkplek bij METIP in Den Helder brengt de heren verder. ,,Deze plek werkt enorm inspirerend. We kunnen aanhaken bij diverse programma’s, maken hier makkelijk contact met andere bedrijven, hebben ingangen bij de overheid, connecties met studenten die ons helpen met de ontwikkeling van het platform en ondersteuning van adviseurs bij onze doelstelling om te evolueren richting duurzaamheid: bij elkaar zitten werkt gewoon.’’ Rogier heeft dan ook mooie dromen voor de komende jaren, al weet hij dat zijn platform een project is van de lange adem. ,,We zitten nu op duizenden gebruikers, er zijn 35.000 producten gemaakt met onze tag en we praten met partijen die tussen de 500.000 en twee miljoen producten per jaar verkopen. In de kitewereld zijn we inmiddels een redelijk bekende naam. De grote merken willen het eerst een paar jaar aankijken, maar we vallen op. Consumenten vragen steeds vaker om onze tag. En merken zien dat we hier zijn om te blijven. De stap naar echt groot worden is heel dichtbij.’’

Gerelateerd